Namun begitu, kanak-kanak ini juga sangat sukar untuk dikesan pada awal usia. Walaubagaimanapun, terdapat tanda awal yang mampu digunakan untuk mengesan kanak-kanak istimewa ini pada usia 4 hingga 7 tahun, menurut Jamila K.A Mohamed (Pendidikan Khas untuk Kanak-Kanak Istimewa)
gambar ihsan google
Peringkat usia 4 hingga 5 tahun
* Lambat bercakap, berbanding kanak-kanak lain
*Masalah penyebutan
*Lambat membentuk perbendaharaan kata dan sering gagal menggunakan perkataan yang betul
*Sukar membunyikan perkataan
*Sukar memberi tumpuan dan sentiasa resah gelisah
*Menghadapi masalah dalam interaksi dengan rakan
*Sukar mengikut arahan ataupun rutin
Peringkat usia 6 hingga 7 tahun
*Lambat belajar hubung kait antara abjad dan bunyi
*Keliru dalam memahami perkataan kata dasar
*Sering melakukan kesilapan dalam membaca dan mengeja, termasuk keliru dalam bentuk huruf yang hampir serupa
*Sukar mengingat fakta
* Sukar mempelajari kemahiran baru terutama yang melibatkan hafalan
* Sering bersikap kelam kabut dan gagal membuat perancangan
*Tidak dapat memegang pensil ddengan betul
*Sukar mengingat masa
*Mengalami masalah koordinasi mata-tangan
*Kurang menyedari keadaan fizikal di sekeliling dan sering melanggar sesuatu objek
sumber: Pendidikan Khas untuk Kanak-Kanak Istimewa, Jamila K.A Mohamed, 2006
No comments:
Post a Comment